recht op ww van vorige baas als je in je proeftijd zelf weggaat

Een buurjongen heeft werk gevonden na ontslag bij zijn baas.Hij heeft tijdens zijn proeftijd telefonisch gemeld dat hij niet meer kwam.Heeft hij nu recht op ww van zijn vorige baas

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Twee redenen waarom hij daar geen recht op heeft.
1 Hij is er zelf mee gestopt.
2 Het is in de proeftijd dus dan heeft hij ook geen recht op ww.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je bedoeld van de vorige werkgever, dus voor dit verhaal, zou je de reden van ontslag aan moeten geven anders kan je daar geen antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Klopt hij is door eigenschuld werkeloos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt als je bedoelt werkloos (=geen baan). Werkeloos is niets omhanden hebben bijv. werkeloos toezien.
Als hij onvrijwillig werkloos was door ontslag door zijn vorige baas, maar hij neemt nu zelf ontslag bij de nieuwe baas dan is hij nu vrijwillig werkloos. Eigen keuze. Voor dat risico biedt de WW geen dekking. Eigen schuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet. Hij was na zijn vorige ontslag nl. niet werkloos, want hij had een nieuwe baan gevonden. Je kunt niet je arbeidsverleden afstruinen om te kijken of je "op grond van een vorige baas die je heeft ontslagen" nog WW kunt krijgen.

Omdat hij nu zelf ontslag neemt (de proeftijd heeft i.p. niets te maken met de WW) vervalt het recht op aanspraak op WW.

Toegevoegd na 4 minuten:
De proeftijd is alleen van belang voor als je in je proeftijd wordt ontslagen door je baas: dan heb je ook geen recht op WW omdat het geen "contractbreuk" betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste AlidaGeertruida,

Je wilt graag weten of je buurjongen recht heeft op een WW-uitkering van zijn vorige werkgever.

Bij de beoordeling voor het recht op WW telt ook de baan bij de vorige werkgever mee. Houd er wel rekening mee dat de WW-uitkering meestal niet wordt toegekend als je zelf ontslag neemt.

Actuele informatie vind je hier: http://tinyurl.com/256gyrb

Met vriendelijke groet,

Mariëlle

UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare