hoe zorg ik dat ik correcte nederlandse zinnen maak

als ik voor nederlands een werkstuk schrijf
schrijf ik voor mijn gevoel goed maar
als mijn vader dit leest zegt hij dat er niks van klopt en de komma's verkeerd staan en dat ik te lange zinnen heb hoe kan ik dit voorkomen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

Je vraag is één zin...precies wat je vader bedoelt....

Voorbeeld:
Als ik voor Nederlands een werkstuk schrijf,
schrijf ik voor mijn gevoel goed.
Als mijn vader dit leest zegt hij dat er niks van klopt: komma’s verkeerd, te lange zinnen....
Hoe kan ik dit voorkomen?

Zie je het verschil in leesbaarheid?

Kortere zinnen. Elk nieuw onderwerp of nieuwe toevoeging in een nieuwe zin. Je moet ook tussendoor adem kunnen halen! Ga nog wat oefenen met teksten en laat je vader het nakijken. Ik denk dat hij je goed advies geeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De spellingsregels goed doorlezen, in je boek of op internet. Veel oefenen, en dan zal je zien: oefening baart kunst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij beschrijft een probleem met interpunctie, oftewel punten, komma's en dergelijke symbolen. Een manier is om de zin hardop voor te lezen, en op te letten wanneer je een soort van "pauzes" houdt. Je kan meestal aan jezelf horen of een zin nog doorgaat of stopt.
Veel succes met komende werkstukken, hopelijk helpt dit een beetje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen raken in een soort kramp als ze iets moeten schrijven. Ze denken dat ze dan deftig en officieel moeten doen. Vaak gaat het beter als je "gewoon" durft te doen. Mag ik een paar voorbeelden geven?

Te ingewikkeld: "Ik ben verheugd over uitslag van de verkiezingen
aangezien de partij waarin ik veel vertrouwen heb de meerderheid heeft gehaald".

Beter: "Ik ben blij met de verkiezingsuitslag. Partij X heeft gewonnen. In die partij heb ik veel vertrouwen".

Te ingewikkeld: "Ik fietste door de stad terwijl ik op mijn mobieltje probeerde mijn vriendin te bellen, die helaas in gesprek was en daar was ik geïrriteerd over waardoor ik niet had waargenomen dat het licht op rood stond en daardoor kwam het tot een aanrijding met een andere fietser die ook bezig was met telefoneren".

Beter: "Ik fietste door de stad. Intussen probeerde ik mijn vriendin te bellen. Die was steeds in gesprek. Daar was ik nijdig over. Ik had niet in de gaten dat het stoplicht op rood stond. Ik kwam in botsing met een andere fietser. Die zat ook te bellen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook heel goed helpt is veel boeken lezen. Daar gaat ook je spelling van vooruit. Omdat je de spelling van het woord leest zal je het na een tijdje automatisch goed gaan spellen. Hetzelfde geld voor de zinsopbouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed opletten bij de nederlandse les en zulke vragen stellen aan je leraar!
Dat is waar we vroeger zulke dingen leerden.
En boeken lezen on the side...