Ja, dat kan. Geld houdt een zwangerschap niet tegen, je zal wellicht in de schulden komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerV : je kunt misschien de vraag nog anders stellen?

kun je überhaupt aan kinderen beginnen als jij niet thuis bent? of kun je überhaupt aan kinderen beginnen als je geen van beiden thuis bent? of als je wellicht niet ervan overtuigd bent dat het niet uitmaakt hoe je er komt, dat er altijd een oplossing voor iets gevonden kan worden en dat je om te beginnen het financieel kunt bolwerken met één inkomen, of met één auto [of geen] of met een goedkoper huis!?

Ik denk aan "andere tijden'' in het verleden, dat er enorme gezinnen waren met 18 of 24 kinderen! Deze mensen leefden natuurlijk in redelijke arme omstandigheden en hun leefstijl is uiteraard niet te vergelijken met 'onze' leefstijl of de verwachting die we daarvan hebben.

Toch zul je moeten beseffen waar je prioriteiten liggen.
Je hebt een bepaalde mate van luxe, die je normaal vind. Afhankelijk van de uitbreiding in een gezin, veranderen de financiën mee. Het kostenplaatje verandert, maar bedenk ook dat niet alles wat een kind nodig heeft "NIEUW'' hoeft te zijn. Er is zoveel dat maar zo kort gebruikt wordt en er zijn kringloop winkels en tweedehandswinkels waar je veel kunt besparen. Op kleding, maar niet op schoenen. Dure merken zijn uiteraard niet nodig, maar dure vakanties ook niet.

Kortom in plaats van te denken, ervan uit te gaan, dat het niet kan, zou je de zaak moeten omdraaien. Waarom zou het niet kunnen?
Maak eerst een kostenplaatje, niet alleen voor je huis/hypotheek/2 banen, maar wat je wilt en hoe het op te lossen valt, op die andere manier, die veel minder geld kost.

Nieuw hoeft niet, nieuw is een luxe, die soms onbetaalbaar is!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, probeer 'buiten the box' te denken ;-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja bizar is dat. Hoe lang draagt een baby een pakje? 1 maand of zo? Ik ken iemand die kocht steeds alles nieuw. Zelfs baby all stars! En dan klagen dat ze geen geld had en boos dat haar ouders niets wilde betalen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort Kleine toevoeging: Er zijn culturen waar nooit nagedacht wordt over dit soort levensvragen , omdat het normaal is dat elke vrouw zwanger wordt... en vervolgens na de eerste weer en ... In die situatie is er een heel groot vangnet en dat heet familie en heb je zelf geen eten, ga je naar je zus/moeder/broer/oma/tante etc. Kortom er is altijd een oplossing en iedereen verzorgt iedereen... maar hier is dat wel anders bij velen. Onze maatschappij is anders ... Heb je al overwogen om beiden parttime te gaan werken? Of aan de mogelijkheid van een opa/oma die een of meer dagen in de week komt oppassen gedacht? Wat zijn de consequenties voor je nieuwe huis... en hoe zit het met de auto's/vervoer, de afstand naar je werk? Andere culturen hebben ook vaak een oma in huis, die je in deze zin misschien ook een veredelde oppas kunt noemen. Ook ken ik voorbeelden waar de kleinkinderen na school naar oma toe gaan, sterker nog ik ken de voorbeelden waar de kinderen op school zitten bij oma om de hoek... en dus door oma opgevangen worden na school!! Ik bedoel maar. Ook dat zou, voor een paar jaar , een oplossing kunnen betekenen... een mogelijkheid , zodat je toch fulltime kunt werken allebei!
Je geeft zelf al aan dat je, van beide fulltime jobs, al het geld nodig hebt om jezelf te kunnen onderhouden. Een kind grootbrengen en opvoeden zal veel kosten met zich meenemen. Nu moet je bij jezelf nagaan of je eventueel kan korten op bepaalde dingen die je nu koopt en of dit genoeg zou zijn om een kind gezond op te kunnen laten groeien.

Je moet er wel aan denken dat je dus allebei fulltime weg bent. Hoe wil je voor het kind zorgen? Een oppas is natuurlijk mogelijk maar dat brengt extra kosten mee in veel gevallen en je kind groeit dan bij iemand anders op.. lijkt mij niet dat je daarom een kind zou willen. Als je nog geen tijd voor hebt om voor je kind te zorgen kun je het beter uitstellen naar mijn mening.

Als je echter denkt/ weet dat je het kind alles kan bieden om het gezond en gelukkig op te laten groeien is er niks wat je tegen zou kunnen houden.