Wat is de mening oververplichte dienstplicht bij de dorsneede persoon ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee. Ken geen dorsneede persoon. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja ik bedoel doorsneede haha :p
wat is jouw mening?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Diensplicht is er nog wel maar er is geen opkomstplicht. Het is dus vrijwillig. Goede zaak vindt ik omdat je hiermee mensen krijgt welke gemotiveerd hiervoor gaan (in 'plicht' tijd was het vaak afzien)..
Natuurlijk als het nodig zou zijn zal opkomstplicht wel weer ingevoerd worden. :)
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer ik een doorsnede persoon heb gevonden, dan zal ik het gaan vragen.
Computoon
8 jaar geleden
Er werd (bij andere legeronderdelen) wel eens gezegd dat chauffeurs geen echte soldaten waren :-;

Antwoorden (2)

Ruim 68% van de deelnemers aan een enquête over herinvoering van de dienstplicht is het er mee eens is dat de dienstplicht opnieuw moet worden ingevoerd. Volgens 65% moet dit dan gelden voor zowel jongens als meisjes. Het betreft dan niet alleen militaire activiteiten, maar ook het verplicht werken in een verzorgings- of bejaardentehuis. Over het algemeen zou de dienstplicht voor alle jongeren moeten gelden. Op de stelling 'Dienstplicht alleen voor probleemjongeren' reageerde slechts 21% positief.

Toen een paar jaar geleden dezelfde enquête werd gehouden was ruim 70% van de Nederlanders ervoor. Dus de mening is langzamerhand iets aan het veranderen.
Amadea
8 jaar geleden
"Onverplichte dienstplicht" bestaat niet, die twee woorden zijn in tegenspraak met elkaar.

Ik denk dat het invoeren van een algemene dienstplicht een goed idee is. Dat hoeft niet, zoals "vroeger" de herinvoering van de opkomstplicht voor militaire dienst te betekenen.
Er zou een keuze geboden kunnen worden uit bijv.:
@ dienstplicht als buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA)
@ dienstplicht in de grensbewaking
@ dienstplicht in de vorm van hulp aan personeel van verzorgingshuizen
@ andere nuttige maatschappelijke dienstplicht

Deze dienstplicht zou dan voor iedereen moeten gelden, bijv. gedurende een jaar, aansluitend aan het examenjaar van de middelbare school. Als vergoeding het minimumloon. Uiteraard moeten er ook de nodige controles worden ingebouwd om erop toe te zien dat de dienstplichtige niet de kantjes eraf loopt. Als de dienstplicht voltooid is, wordt dit vastgelegd in een digitaal register en pas daarna kun je naar vervolgonderwijs of gaan werken. De vervolgopleiding of de werkgever is ervoor verantwoordelijk voor de controle op het vervuld zijn van die dienstplicht.

Zelf heb ik de militaire dienstplicht nog meegemaakt en, naast alle 'flauwekul' vond ik het een goed ding dat je leerde samenwerken met mensen van allerlei opleidingsniveaus uit alle regio's van ons land.
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Jij geeft jóuw mening, maar ben jij een doorsnee persoon?
Computoon
8 jaar geleden
Als je me de criteria geeft voor de "doorsneepersoon" (is dat een nieuwe aanduiding voor Jan Modaal?) kan ik beoordelen of ik er een ben :-)