Is tanken en banden oppompen normaal tijdens rijles?

Ik volg sinds kort rijles en heb een vraag

Oké ben echt super tevreden met mn rij instructeur. Maar gisteren had ik rijles en toen moesten we tanken , maar er stond iemand voor ons bij de pomp dus moesten wachten. Daarna tanken en toen reden we door en zei die dat bandenspanning niet goed was en deden we dat ook nog bij een ander tankstation. Maar ben ik nou echt zo een zeikerd dat ik dan denk van dat er 15 minuten van m’n rijles tijd af gaat, terwijl ik ervoor betaal? Of hoort dit ook gewoon bij de les en moet ik dit ook leren? Vorige les gingen we ook al tanken. Toen leerde die me wel dat je een “klik” voelt als je tank vol zit.

Bedankt alvast ❤️

een jaar geleden
in: Overig
2.8K
Inekez1
een jaar geleden
Als je een goede instructeur hebt, dan leert die je hoe te tanken, hoe je bandenspanning controleert en zonodig bijvult, hoe je ruitenwisservloeistof bijvult, hoe je olie moet peilen, etc. Dat zijn nuttige dingen om te leren om veilig te kunnen rijden. Als jij tijdens het tanken zelfverzekerd bent en dat foutloos en zelfstandig doet, is er geen reden om dat vaker te oefenen. Gaat het allemaal nog niet helemaal soepel of heb je nog aanwijzingen nodig, dan laat een goede instructeur dat je een volgende keer dus nog een keer doen. Niet bij elke pomp kun je ook de bandenspanning controleren, of de plek daarvoor is niet handig ingericht om het te oefenen. Dan kan het prima zijn om daarvoor naar een ander tankstation te rijden. En dan oefen je gelijk nog een keer uitvoegen en invoegen...

Antwoorden (1)

Een keer tanken is best leerzaam. Daar zou ik geen probleem van maken. Sta maar eens voor de eerste keer alleen bij een pomp zonder een idee hoe dat werkt.

Maar het moet natuurlijk niet elke les raak zijn.

Het voertuig moet technisch (en daaronder valt ook de bandenspanning) in orde te zijn en is geen onderdeel van de les. Wel is het een veiligheidsissue. Als de rijinstructeur constateert dat de auto niet veilig is, dan moet hij daar op reageren door te stoppen of het probleem op te lossen. Dat heeft hij op zich dus goed gedaan.

Maar: dat had ook meteen bij het tanken gekund én, omdat het geen onderdeel van de les is, was het fatsoenlijk geweest deze tijd niet in rekening te brengen.

Persoonlijk zou ik er geen probleem van maken als het een enkel keertje gebeurt, maar als het vaker gebeurt zou ik de rijinstructeur er zeker op aanspreken.