Fransen recyclen zelfs de schelpen van de oesters en coquilles. Wat kun je daarmee? Voor schelpenpad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Antwoorden (5)

Ik denk voor de toeriste industrie >
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in schelpen zitten zouten,mineralen,kalk.
die zijn prima te hergebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt voor allerlei doeleinden gebruikt. Met name in vogelvoer wordt het verwerkt ivm de mineralen die erin zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schelpen vormen bijvoorbeeld een ideaal alternatief als isolatiemateriaal voor vloeren. Schelpen werken warmte-isolerend en voorkomen of verhelpen vochtproblemen. Vochtplekken, schimmel, stank en rottende vloeren zullen veel minder snel terugkeren wanneer u uw kruipruimte goed heeft laten isoleren. Tevens zijn waddenschelpen milieuvriendelijk en duurzaam. Tijdens de winning, verwerking, toepassing en zelfs hergebruik wordt het milieu op geen enkele wijze benadeeld. Zelfs wanneer de schelpen niet meer gewenst zijn, is het verwerkingsproces van schelpen als ‘afval’ onschadelijk voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik oester of andere schelpen heb, timmer ik ze fijn op een steen. Dan krijg ik kalkgruis. Het is goed om dit aan kippen te geven. Ze hebben het vooral nodig om eitjes te leggen met een mooie, gezonde schaal.
Ik gooi het gruis ook in mijn kalkarme tuin. Die houdt daar ook wel van.
In de industrie zullen de schelpen ook wel voor de kalk en mineralen gebruikt worden bijvoorbeeld in dier/vogelvoeding en de orthomoleculaire geneeskunde gebruikt oesterkalk om voedingsupplementen in de vorm van pillen te maken.
De wat sterkere schelpen kunnen worden gebruikt als geluidsisolatie.