In België kennen we dat weldegelijk. Het is beter bekend als "middenjury.' De middenjury is een overheidsinitiatief waarbij jongeren vervroegd en/of op eigen tempo het examen secundair onderwijs kunnen behalen.

Maar ook personen die de middelbare school vervroeg hebben verlaten zonder diploma, kunnen een herkansing krijgen en alsnog dat broodnodige papiertje in handen te krijgen. Volwassenen kunnen daarvoor een beroep doen op het "volwassenenonderwijs" om eveneens deel te nemen aan de eindexamens.

Of bedoelde je met landelijke examens: ingangsexamens voor opleiding in het hoger onderwijs die extra inschrijvingscriteria opleggen? (o.a: geneeskunde..)