als ik na 25 jaar werken, nu werkloze 50+ wil gaan studeren, kan dat en krijg ik een studiefinanciering ?

je hebt 25 jaar gewerkt, door crisis en ontslaggolf sta je op straat. dan wil je gaan studeren en dan? de vraag is krijg je dan een studiefinanciering en zo nee waarom niet?

Toegevoegd na 6 dagen:
beste mensen allemaal hartelijk dank voor de antwoorden en de reacties! ik mag er maar 1 kiezen als de beste...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Nee, op die leeftijd kom je niet meer in aanmerking voor studiefinanciering, en het is ook maar de vraag of je dat moet willen ; echt een vetpot is het natuurlijk niet.

Als je op deze leeftijd werkloos geworden bent en je graag wil laten omscholen, zijn er doorgaans mogelijkheden dat te doen met behoud van uitkering (ofwel de bron van inkomsten die je nu hebt, zonder de soms bijbehorende sollicitatieplicht). Het beste kun je daarvoor contact opnemen met het UWV. of de sociale dienst, als je daar nu je inkomen van betrekt.

Er zijn vaak wel strenge voorwaarden aan verbonden. Zo moet de opleiding aansluiten bij de arbeidsmarkt of een gerede kans op het vinden van werk bieden.
Maar er ZIJN zeker mogelijkheden, met een wat stabielere financiële basis dan een studiebeurs, en soms kun je de opleiding nog betaald krijgen ook. Laat je goed voorlichten door een arbeidsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi marleen, het gaat even om een theorie, discussie met mensen over studie, leeftijd en mogelijkheden.
precies wat jij zegt ( tot je 30e. stufi.)
maar is dat eerlijk? als je altijd gewerkt hebt, waarom zou je dan niet mogen studeren en die mogelijkheden krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan ik je, hoe lullig het ook klinkt, wel vertellen.
Iemand van 18 die studeert, kan daarna (in theorie, ook dat realiseer ik me) nog jaren en jaren mee. Daar investeren we dus in als samenleving.
Iemand van 50, die ook nog 5 jaar naar school moet, kan daarna nog maar tien jaar mee ALS hij tot zijn 65e door kan werken en nog een baan kan krijgen. Daar willen we als samenleving dus liever niet meer al te veel in investeren. Botweg gezegd heb je die kans gehad toen je jong was - al realiseer ik me dat er toen een volslagen ander systeem bestond. Maar voor de huidige veertigers geldt dat al. Mijn laatste schooljaren begon de studiefinanciering. En om nog wat meer zout in de wond te wrijven (ik hoop ECHT dat dit theoretisch is, dus lees svp met een knipoog) ; iemand van 50 die 25 jaar heeft gewerkt, HEEFT dus al extreem lang, tot zijn 25e op school gezeten (op kosten van de samenleving), en HEEFT dus al een studie/opleiding afgerond waar hij de afgelopen 25 jaar de vruchten van heeft geplukt. Wat natuurlijk een andere situatie is dan, pakweg, een stratenmaker of vuilnisman die al vanaf zijn 17e, 18e werkt voor de kost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
begrijp je, ik had het grofweg genomen de jaartallen.
oké iemand van 50 die 30 jaar gewerkt heeft altijd belasting en de hele rataplan betaald heeft! diegene komt op straat te staan, wil gaan studeren en kan na 5 jaar (wishful thinking) afgestudeerd gaan werken voor de volgende 12 jaar (en dat kunnen er meer worden als de aow iedere paar jaar opgeschoven wordt! maar voorlopig 12 jaar, is dat niet lucratief voor de samenleving? waar het vinden van goede arbeidskrachten een probleem is.
dit zou iemand zijn die al gewerkt heeft, het klappen van de zweep kent !
is het tegenwoordig verboden om te werken na je pensioen? of mag je doorwerken ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je mag doorwerken tot je er bij neervalt bij mijn beste weten. Maar daar gaat het niet om ; bij dit soort dingen gaat het altijd om gemiddelden en nooit om uitzonderingen. En hoeveel mensen werken daadwerkelijk tot hun zeventigste, tachtigste door ?? En je weet zelf hoe groot de kansen zijn dat een baas nog met je in zee gaat als je de 50, hell, als je de véértig bent gepasseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is waar, maar eerlijk is het niet, iedereen zou dezelfde kans moeten krijgen! op welk moment dan ook in hun leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fiederiek, ik ben 58, weet er alles van, ben al jaaaren werkloos thuis (niet uit vrije wil, dan had ik al tig honden uit het asiel gehaald...) maar als je dus 61 bent en fysiek in orde: top en houd vol! geniet van elke mogelijkheid tot genieten. deze vraag was een theoretische n.a.v. een discussie, maar 't blijft niet eerlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je boven de 30 komt wordt het al moeilijk om aan een baan te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is ook zo maria, een caissière van 18 te oud, een ober / kelner van 25, een secretaresse van 30+ te oud, een kok van 25/30, ik kan er nog meer opnoemen, een vrouw "an sich" is boven de 35/40 "overjarig", maar dat was misschien al langer zo (:)) en zo kunnen we wel doorgaan, 't is triest, gelukkig was deze vraag niet persoonlijk! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het Jodokus en het gekke is dat mijn man a.s. woensdag een sollicitatiegesprek heeft en we al weten dat hij daar kan werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En jammer genoeg is er veel verschil tussen laag- en hoogopgeleid en zeldzame kennis of 'dertien in een dozijn'. Ik kom nog best aan de bak, ben net nog van baan verwisseld (ben 42 en dus een overjarig meisje). Het is inderdaad niet eerlijk. Trouwens, mij vader is als gepensioneerde boer ook nog aan een nieuwe parttime baan gekomen. Typisch geval zeldzame kennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maria: top voor je man! stippel: overjarig of niet: is uiteraard ook afhankelijk van je beroep, logisch, maar ook oudere meisjes hebben soms geluk...:) en je vader zelfs! leuk hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker Jodokus,ondanks dat hij net 65 is geworden. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow! dat is dan zo'n uitzonderlijk geval natuurlijk, in de zin van "niet gemiddeld"! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach je moet maar niet stil kunnen zitten. :-))))))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of hij heeft te weinig hobby's..., nee hij hoort kennelijk bij de werkpaarden! :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je wel zeggen jodokus. ;-)

Andere antwoorden (4)

Hoi Jodokus.... Studiefinanciering is een soort " lening". Je kunt dit alleen aanvragen tot je 30e jaar , maar dan moet je wel HBO of Universiteit hebben gehad . Misschien kan je omscholing aanvragen bij de Soc. Dienst. Die hebben dat ook altijd verstrekt .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, studiefinanciering gaat tot 30 jaar. (Zie link)
Wat je misschien wel kunt proberen, is duaal studeren. Dan combineer je werken met studeren. Informeer bij hogescholen bij je in de buurt of er mogelijkheden zijn. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi emma, het gaat even om een theorie, discussie met mensen over studie, leeftijd en mogelijkheden.
precies wat jij zegt: tot je 30e. stufi.
maar is dat eerlijk? als je altijd gewerkt hebt, waarom zou je dan niet mogen studeren en die mogelijkheden krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag natuurlijk wel studeren. Heb ik een paar jaar geleden ook gedaan. Een deeltijdopleiding bijvoorbeeld, mogelijkheden genoeg. Maar je moet het zelf betalen. Ik neem aan dat je een uitkering hebt en dus niet helemaal blut bent.
Aanstaande studenten van 18 jaar hebben geen inkomen en daarom recht op studiefinanciering. Niet onlogisch, vind ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je al 6 jaar 50 euro per week ontvangt om van rond te komen, kan je niet zeggen dat ik niet blut ben, ergo ik ben even blut als de 18 jarige aanstaande student zonder inkomen, die wel pappie en mammie op de achtergrond hebben! :) als vangnet!
Je krijgt geen studiefinanciering meer omdat je boven de 30 bent. Het potje van de sociale dienst, wat hier ook in de antwoorden wordt gegeven, is echter al een tijdje "leeg" hier maak je geen kans meer. De tijden dat UWV en de SD mensen omschoolden is al lang voorbij, daar is geen geld meer voor.

Echter er is een mooie andere manier, om toch het geheel of een gedeelte vergoedt te krijgen! Dit is namelijk via belasting aftrek!

Zelf heb ik een studie gedaan van 1500 euro. Alles terug gekregen!

Zoek hier even voor meer info

http://financieel.infonu.nl/belasting/81015-aftrek-studiekosten-2012-2013.html

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2012_ib2751t22fd.pdf

http://www.mistermoney.nl/studiekosten-in-aftrek-nemen.asp

Je kunt zelfs nog meer aftrekken dat enkel je studie.
Aftrekbare kosten
Pennen, papier, toner en soms vakkleding kunnen als kosten worden gezien. Op duurzame artikelen (laptop, tekentafel en schooltas) kan worden afgeschreven in drie jaar met 10 procent restwaarde. Indien er ook sprake is van privégebruik, dan dient de afschrijving gesplitst te worden. Eten, drinken, studentenbier en verblijf- en reiskosten zijn nooit in aftrek te nemen. Ook kan er geen vergoeding worden gegeven voor het gebruik van de studeerkamer en inrichting daarvan. De rentevergoeding die betaald wordt over een studieschuld is ook nooit in aftrek te nemen.

http://www.studiekostenaftrekken.nl/belastingvoordeel.shtml

Hopelijk heb je wat aan het antwoord. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank, Inkie
Als het goed is krijg je studiefinanciering tot je 33..