als je een auto wilt kopen in duitsland (dealer/particulier) wat moet je allemaal doen/ weten, enz. om de auto te kunnen kopen?

via een (europese) automarktplaats een auto kopen in duitsland, schijnen er goedkope auto's te zijn.., maar hoe importeer ik een auto van duitsland hiernaar toe? wat komt er allemaal bij kijken? wat moet ik regelen, doen, weten, kunnen, betalen?

graag serieuze antwoorden!!!!

Toegevoegd na 7 minuten:
graag ook duidelijke antwoorden, want ik heb hier namelijk geen verstand van, vandaar dat ik het vraag...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
3.7K

Antwoorden (2)

je moet importheffing betalen
je moet een Nederlands kenteken aanvragen
Je mag met nl rijbewijs in Nederland niet rijden in een auto met duits kenteken.
Dus ofwel slepen of nummerboard wisselen op de grens anders boete.

auto kopen voor 14k komt er totaal 3-4k bij aan extra kosten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je er echt geen verstand van hebt wellicht een idee om het uit te besteden. Dasimport

toch zelf doen lees dan onderstaan artikel goed door. bron2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf een auto importeren is echt niet zo onmogelijk hoor.
Voorwaarde is dat je in ieder geval een beetje Duits spreekt, Duitsers spreken nu eenmaal maar zelden Nederlands.

Kijk eerst eens of je met openbaar vervoer bij de verkoper kunt komen zonder dagen onder weg te zijn.

Met een Nederlands rijbewijs mag je in ieder geval een proefrit maken, wat je zeker moet doen.
Als je dan zeker weet dat dit de auto is die je wilt sluit je een koopovereenkomst en gaat met de verkopende partij naar het strassenamt (kentekeninstantie) en koopt een export kenteken. bij dit kenteken zit behalve de noodzakelijke documentatie ook een verzekering. Je kunt kiezen voor meerdere dagen of weken. 2 weken is ideaal.
Het geeft je de mogelijkheid om de auto met je eigen rijbewijs over de weg naar Nederland te rijden.

Aangekomen in Nederland zou ik zo snel mogelijk een afspraak bij de dichtstbijzijnde RDW vestiging te maken om de keuring te regelen. er wordt gekeken of de papieren bij de auto kloppen, en of de auto niet in het opsporingsregister staat. meestal zul je meteen ook een APK moeten laten doen. een geldige Duitse TUV helpt je niets verder. Direct aansluitend moet je de BPM aangifte doen bij de Douane. Om dit formulier in te vullen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een webservice als Autoimport van Autotelex. ( http://www.autotelex.nl/autoimport) voor die 19,95 kun je zelf moeilijk alle info opzoeken, en je bent in 5 minuten klaar.
een ruwe schatting van het BPM bedrag kun je soms via de website van de ANWB doen. Zorg dat je dit bedrag kent, en de prijs van een zelfde auto in Nederland... anders ben je nog duur uit!

Vuistregel:
(gemiddelde prijs in Nederland - RestBPM) - 15%= maximum prijs daar