Zijn atomen met een oneven aantal elektronen in de buitenste schil altijd radicalen?

Bijvoorbeeld uit de groepen 5 en 7 zoals stikstof en chloor en verbindingen daarvan met zuurstof zijn radicalen. Maar zijn de meeste elementen van oneven groepen vaker radicalen. Of is het hebben van geen paar van dat overige elektron geen indicatie voor het zijn van een ongepaard elektron?

En is dat alleen toevallig zo met stikstof en chloor en hangt het voor het grootste deel af van kwantummechanische aspecten zoals dizuurstof toch ook een radicaal is

erotisi
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Misvattingen :
-Een electron zien als bolvormig deeltje dat een baan beschrijft.
- Er is een binnenste en buitenste schil
- Een atoomkern Als soort "harde bol" zien .
- Om die atoomkern zou een elektron cirkelen, en dat elektron zou ook een "hard bolletje" zijn.
- Het elektron zou daarbij op elk moment op een bepaalde plek zijn en daar met een bepaalde snelheid bewegen, zodanig dat het elektron rond de atoomkern cirkelt.

Het gaat hier om kwamtummechanische deeltjes die kwantummechanische eigenschappen hebben.
Zo heeft een elektron geen positie en geen snelheid. Er is slechts een kans dat je een elektron ergens aantreft, en er is een kans dat je een bepaalde impuls meet als je gaat kijken hoe snel het beweegt.

We kunnen dus ook niet spreken van "binnenste" en "buitenste" banen. Er bestaan namelijk geen banen. Het enige dat we kunnen zeggen is dat er elektronen zijn die een grotere kans hebben dat je ze, bij meting, dichterbij de kern aantreft, en elektronen die een grotere kans hebben dat je ze, bij meting, verder weg van de kern aantreft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit is een herhalingsoefening voor je.
Je hebt al eerder uitleg gehad over atomen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Volgens het klassieke model zweven de elektronen in banen rond deze kern, net zoals de planeten rondjes rond de zon maken. Elke baan of "elektronenschil" kan een bepaald aantal elektronen bevatten. Tussen de diverse schillen zit lege ruimte. Een atoom bestaat dus voor het overgrote deel uit helemaal niets.

Met dit model kun je heel veel eigenschappen van atomen verklaren en begrijpen, maar niet alles. Daarom is er een model bedacht dat is gebaseerd op de zogenoemde "kwantumtheorie". In plaats van banen is hierbij sprake van "elektronenwolken". Dit zijn gebieden waarin zich waarschijnlijk ergens een elektron bevindt, volgens een bepaalde kansverdeling. Het “onzekerheidsprincipe” van de kwantummechanica stelt dat je echter nooit tegelijkertijd de exacte positie, snelheid en richting van dat elektron te weten kunt komen.
Erna55
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad verleidelijk om alleen de eenvoudige klassieke theorie te gebruiken.
Terecht dat je me daar op wijst. Maar toch is het klassieke model niet helemaal onbruikbaar zoals vermeld in je bijlage : "Met dit model kun je heel veel eigenschappen van atomen verklaren en begrijpen". Maar inderdaad niet alles. Omdat ik niet weet wat wel en wat niet vind ik mijn vraag toch terecht (maar idd voor een echte specialist mss niet). Want mss is er juist wel een aanwijzing in te vinden in de duiding van het aantal elektronen in de buitenste schil, dus volgens de klassieke theorie, die verklaard of zij eerder radicalen vormen.