Mag je een boete krijgen zonder staande gehouden te worden?

Een vriend van me heeft op de motor rechts ingehaald, de politie heeft dat waarschijnlijk gezien en kenteken genoteerd en hem een boete gegeven, zonder dat hij staande werd gehouden. Dus hij kwam terug van vakantie en had een boete thuisliggen en moest nadenken of hij wel fout was geweest.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk mag dat ; het kenteken is verbonden met voldoende persoonsgegevens om een boete te kunnen versturen.

Vergelijk het maar met de flitspaal ; stel je voor dat al die hardrijders staande gehouden moesten worden....
Nee hoor, de constatering / meting van de overtreding in combinatie met de persoonsgegevens via het kenteken volstaat. OOK bij een motor, en zelfs met een brommer.

Als hij voor hard rijden geflitst was, had hij zich dat toch ook niet hoeven afvragen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar bij een flitspaal heb je bewijs.
Dit is een constatering van iemand. En dat is hoeft niet op de werkelijkheid te berusten.
Zo ben ik ook eens bekeurd. Voor het door rood rijden... Nou tot op de dag van vandaag weet ik 1000% zeker dat ik niet door rood reed. Maar ja je doet er niets aan. Want zijn woord is waarheid. Hij zal zijn persoonlijke target wel gehaald moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Politieagenten zijn meestal met twee personen en zullen als ze volgens de regels werken het nummer controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er in beginsel vanuit dat de constatering binnen de grenzen van de wet is gedaan, en op die basis mag je wel degelijk bekeuren zonder aanhouding. Verder ging de vraag niet. Opmerkingen als 'agenten die hun target moeten halen' komen in de regel vooral van mensen die graag de grenzen van de wet opzoeken (en overtreden) en boos worden als ze daarvoor op hun vingers worden getikt....
Politieagenten zijn er niet op uit brave burgers een loer te draaien om hun personeelsfeestjes te financieren ofzo. Ben je er van overtuigd dat een bekeuring onjuist is en heb je daar goede argumenten voor, dan kun je daartegen altijd in beroep gaan. DAN zullen ZIJ moeten aantonen dat jij wel degelijk op die tijd op die plaats die overtreding hebt begaan - en constatering door meer dan 1 persoon in daarbij in de regel voldoende bewijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan zijn ; ik heb dan ook nog NOOIT een bekeuring gehad of zelfs maar de kans gelopen er één te krijgen ;)

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk mag de politie dan een boete geven. hij was namelijk in overtreding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan.
Zo heb ik bij Blik op de Weg wel eens gezien dat de politie achter twee hardrijders aanging, die elkaar aan het uitdagen waren. Een van beiden werd staande gehouden, en die was erg verontwaardigd, omdat die ander net zo goed fout was. Ze konden hem toen geruststellen, die ander zou ook een bekeuring op de mat krijgen.