Waarom mogen raadsels wel en zogenaamde ''chatvragen NIET op GV?

Een vraag als ''wie vindt jij een betere politicus, of wat zou jij doen in geval van ...'' zijn toch veel nuttigere vragen dat raadsels op GV? waarom worden chatvragen vaak verwijderd en raadsels mogen wel........?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ow sorry...........door mij?

Het beste antwoord

Volgens mij is de raadsel rubriek ook eigenlijk helemaal niet bedoeld voor raadsels waar de vraagsteller het antwoord al op weet. Maar meer voor raadsels waar de vraagsteller zelf écht niet uitkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nice
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, denk ik ook. Straks de proef op de som nemen.
AWM
14 jaar geleden
Ik heb al twee raadsels opgegeven, waarvan ik aangaf dat ik het antwoord wist. Dat mocht best...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman:
Akkoord, maar ik denk niet dat dit de bedoeling was die GV voor ogen had toen de rubrieken bedacht werden.

Andere antwoorden (9)

Omdat ze voor raadsels een aparte rubriek gemaakt hebben denk ik.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat de voorbeeldvragen die jij opnoemt best moeten kunnen op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze houden hier niet van chatten.
Discussiëren mag wel.
Wat het verschil is, weet ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discussieren gebeurt in reactie's op een gegeven antwoord. niet in een vraag zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zo'n discussie vindt vaak wel in een chatvorm plaats. Dus wordt hier toch gechat.
Ze willen geen chatsfeer krijgen, zoals ook altijd aangegeven wordt als je chat-achtige vraag verwijderd wordt.
Nu krijg je dat feitelijk met een raadsel ook wel, maar als je naar de vraag zelf vraagt een chatvraag om een discussie, en een raadsel vraagt eigenlijk wel om een exact antwoord.

Maar verder vind ik het ook onzin. =P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het een leuk iets.
breekt weer eens wat ijs.
je zeuren allemaal dat niets mag, en dan mag je iets wel zoals een raadsel stellen, gaan jullie erover klagen dat het kan ?!?!?!

ik lees in jou vraag pure frustratie, het is mooi weer pak een boek een roseetje en maak je druk om hoe bruin je word. veel nuttiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat je mijn vraag zo leest is jammer, ik ben oprecht op zoek naar redenen..ik snap het soms niet meer, dat roseetje en dat boek komt helemaal goed, (roseetje is er al) mooie foto btw ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het gewoon zonde dat mensen zich druk maken om bijzaken. de genoemde vragen in jou vraag vind ik geen reden om niet geplaatst te mogen worden. dat boek hmmm die van mij is nog niet af. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ho jongens...dit neigt weer naar chatten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
last van je hormonen bailey?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij wel kempo viel mij al eerder op vandaag
Voor mijn gevoel gaat het erom dat de vraag niet uitlokt dat je er zomaar een antwoord neergooit, maar dat iemand ergens een beetje over nadenkt, of kennis over iets tentoonspreidt.
Wanneer je bijvoorbeeld vraagt waar iedereen op vakantie is geweest, hoef je als antwoord alleen die naam maar in te typen.
Wanneer iemand dit later nazoekt heeft die daar geen klap aan, het is alleen maar interessant als je de mensen hier een beetje hebt leren kennen.
Je kunt dan beter vragen of iemand informatie heeft over een bepaalde bestemming o.i.d.
Uiteindelijk gaat het erom of er kennisvermeerdering plaatsvindt en of de vraag en de antwoorden als naslagwerk gebruikt kunnen worden.
Antwoorden op een raadsel kunnen later gebruikt worden door iemand die ofwel op zoek is naar leuke raadsels, of die de oplossing van een raadsel zoekt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De hele term "chatvraag" is al heel erg onduidelijk.

Zie ook:

http://www.goeievraag.nl/vraag/chat-vraag.14608

Toegevoegd na 24 seconden:
en waarom? ik zou het niet weten, ik vind het ook onzin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na zelf een hele reeds zogenaamde chatvragen van mij verwijderd te zien worden. Heb ik eht het idee dat hier volstrekte willekeur in zit bij de moderators...

En dan krijg je vaak een sugestie om de vraag alsnog te stellen. Maar dat is weer in een ontext die absoluut niets met je vraag te maken heeft. Want waarom zou je een vraag over het OV gaan stellen als je vraag ging over het vermeiden van de ochtendspits. Om de boel maar een beetje te overdrijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een raadseltje af en toe is soms best wel leuk, EN leerzaam overigens, want er zijn hele goede 'klassieke' raadsels. Dat er ook heel flauwe tussen zitten is jammer, maar die sla ik dan over.

Het kenmerk van raadseltjes is natuurlijk dat er een eind aan komt, en dat alle antwoorden betrekking zullen hebben op de vraag. Dat is dus per definitie het tegenovergestelde van chatten. Daar kunnen ze OOK een aparte rubriek voor maken, maar dan is het een gewoon forum, en dat wil GV niet.

Wat precies een chatvraag is kun je proberen in een defintie te vangen, maar is ZO ontzettend geveoelsmatig, dat iemand die net neit het juiste fingerspitzengefuhl heeft of op een andere lijn zit dan de gemiddelde moderator, de plank regelmatig mis kan slaan. Naar mijn persoonlijke mening fiets het overgrote merendeel van de chatvragen er gewoon doorheen, en eerlijk gezegd meld ik ze ook bij lange na niet allemaal (vrijwel nooit eigenlijk) en beantwoord ik ze soms wel, want al horen ze niet bij GV, ik vind ze soms stiekum wel leuk.

Voor mij is een chatvraag een vraag die geen eensluidend antwoord heeft, MAAR die ook niet binnen het onderwerp van de vraag kan blijven, niet beredeneerbaar of filosofeerbaar is, waar geen bronnen bij gezocht kunnen worden maar alleen maar meningen van de verschillende schrijvers en een hoog oh ja, ik ook-gehalte hebben. Wanneer een vraag precies in die categorie valt is buitengewoon moeilijk te bepalen. Jemoet het voelen. Maar dan nog levert een potentiele chatvraag soms een nuttige discussie op, en kan een heel goede vraag in een chatsessie verzanden.

Er zit niks anders op dan je als gebruiker van de site te conformeren aan/ schikken in de beslissingen van het beheer. Die zijn uiteindelijk degenen die bepalen wat de vorm en inhoud van de site moet zijn en blijven, en hebben ongetwijfeld een soort toekomstvisie waar ze naartoe willen werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Wat is een oplossing voor wintertenen?' is een goede vraag, maar
'Weet u een oplossing voor wintertenen?' is een chatvraag, want dan vraag je iets persoonlijks.
Het is dus zaak om dezelfde vraag net iets anders (niet persoonlijk) te formuleren.
'Is W. een betere politicus dan P.?' is een GV.vraag, maar
'Vind je W. een betere politicus dan P.?' is een chatvraag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit is geen antwoord op de vraag.
Ik had moeten zeggen dat chatvragen het karakter van de site naar beneden kunnen halen wegens oeverloos gezwam.