Beantwoord jij een vraag wel eens met een wedervraag?

En waarom doe je dat dan? Wil je de vraagsteller bijvoorbeeld prikkelen om zelf na te denken over zijn vraag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vind je zelf?

Het beste antwoord

Niet zozeer hier, hier zitten we voor de antwoorden, maar in één op één-gesprekken mag ik me nogal eens graag van die techniek bedienen ja. Niet eens altijd nadrukkelijk bewust trouwens.
Om de vraag in een ander perspectief te zetten door een metafoor te gebruiken, door inderdaad te peilen wat de vragensteller er zelf van vindt (beetje flauw psychologisch spelletje maar mensen weten heel vaak precies welk antwoord ze willen horen ; het is dan prettig dat je daar rekening mee kunt houden, vooral als het antwoord dat je in je hoofd hebt beslist NIET is wat ze willen horen).
Maar natuurlijk ook de categorie 'doorvragen' , om meer details of verbanden te kunnen horen teneinde een goed antwoord te kunnen formuleren.

Vragen vormen een integraal onderdeel van veel soorten gesprekken, en kunnen in alle gradaties voorkomen. Meestal denk je er ook niet over na, het gebeurt gewoon. Ook hier zet ik wel eens incidenteel een wedervraag in mijn antwoord, omdat dat vaak de onderliggende (of overkoepelende) vraag is onder de feitelijk gestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

één van de meest bekende wedervragen 'wat denk jezelf'

Dus ja, ik gebruik wel eens wedervragen, of me ik daar altijd bewust van ben weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik beantwoord vragen vaak met een wedervraag.
Deze is soms bedoeld om de vragensteller nog een keer na te laten denken om tot beter inzicht te komen denken. Denk hierbij aan vragen als: 'Vind je dat wel handig?' of 'Wat denk je er zelf van?'
Ook stel ik wel een vraag om nog meer informatie te weten te komen. Bijv.'Wat gebeurde er toen?'
Een andere reden kan zijn dat ik mezelf nog niet prijs wil geven. Bijv. 'Waarom vraag je dat?'
Ik doe het dus vaak. De reden en het soort vraag hangt af van de situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe dat regelmatig...

In mijn visie zijn sommige onderwerpen te simpel om vragen over te stellen. Gezien wat er allemaal op het internet te vinden is. Maar hier tegenover staat ook dat hetgeen op internet staat niet altijd waar hoeft te zijn. Of dat je het antwoord zelf wel kan bedenken, maar dan gewoon jouw standpunt met de visie van anderen wilt vergelijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is dat aangeleerd met mijn studie. In het onderwijs is het belangrijk om een kind eerst zelf na te laten denken. Dus een slimme wedervraag is vaak alles wat nodig is.
Het stimuleert de ander om zelf na te denken ipv het van een ander te verwachten.

Maar gewoon met vrienden..? Dan ga ik niet altijd de juf uithangen hoor ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe jij dat wel eens? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet origineel, gezien mijn reactie. Wel knap dat jij het wel als antwoord durft te geven. Als ik zulke opmerkingen als antwoord plaats worden die meestal verwijderd.
Ik juich het trouwens wel toe dat dit soort antwoorden gewoon blijven staan:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Niet origineel, gezien mijn reactie''..........euhmmmmmmm toen ik mijn '' antwoord'' plaatste stond jouw reactie er nog niet, dus ja...orgineel is het wel...wat betreft je tweede opmerking moet ik je gelijk geven, soms blijft het wel staan, soms niet ..tis maar net welke mod er is en welke pet hij op heeft ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
apart nu staat er 4 uur bij jou en bij mij 2...toch weet ik zeker dat er nog geen reactie stond bij de vraagsteller..wha effah. ik heb een geweldige dag..wel slim van je om mij een minduimpje te geven..kan ik bij jou niet aangezien je bij een reactie staat,,;-)
Vaak zeg ik: waarom wel/niet?
Waarom? Meestal omdat het niveau van de vraag er al om vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe dat inderdaad ook wel. Beslist om dieper op de materie in te gaan, of de vraag beter te begrijpen. Maar ook wel eens (onbewust) om wat tijd te winnen voor het zoeken van het antwoord.