Is het toegestaan bij een vraag te vragen of mensen eventuele taalfouten eruit kunnen halen?

Stel je stelt een vraag, maar bent niet heel sterk in de Nederlandse taal. Is het dan toegestaan in de Extra uitleg te vragen om feedback op je spelling, grammatica en zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou dan eerder bij de reacties thuishoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is dan gewoon, zo: Stel je stelt een vraag, maar bent niet heel sterk in de Nederlandse taal. Is het dan toegestaan in de Extra uitleg te vragen om feedback op je spelling, grammatica en zo?
---- Zouden jullie eventuele taalfouten in de reacties kunnen aangeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat we SMS-taal niet moeten accepteren. En dingen als me huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sms-taal is ook niet toegestaan, volgende de richtlijnen. Dacht ik.
Amadea
12 jaar geleden
Fijn om te lezen dat er ook mensen zijn die beseffen dat taalgebruik van invloed is op het niveau van je algemene kennis!
Ritsuka
12 jaar geleden
Klopt, smstaal en alleen hoofdletters mogen niet. Het moet begrijpelijk nederlands zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom extra met een hoofdletter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik even letterlijk gekopieerd @nelly3 :). Het is natuurlijk totaal overbodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spellingscontrole heeft geen effect op grammatica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook vragen om de eventuele opmerkingen in een persoonlijk bericht te geven of er op die wijze op te reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV gaat over kennisvermeerdering, maar daarmee is in tegenspraak dat men kennis over spelling de kop in drukt.
Ik vind dit getuigen van weinig respect voor onze eigen cultuur. Heel jammer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Yss: helaas werkt spellingscontrole niet bij:"Wat betekend xxx", wat "Wat betekent xxx" moet zijn.
Dit is geen spelfout, maar een systeemfout omdat wij als peuter al leerden daar een t uit te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste, gebruikelijke spellingscontroleprogramma's beoordelen of een aldus gespeld woord kan bestaan, niet of het daar op de juiste plek staat.Spellingscontrole die ook rekening houdt met de zinsverbanden kan dergelijk fouten wel vaststellen.
Als je niet precies de klanken schrijft die je uitspreekt dan is dat geen systeemfout. Er zijn afspraken gemaakt over schrijfwijze. Dat is het systeem. Als je fonetisch (dus precies de klanken) wilt schrijven, zijn daarvoor ook afspraken gemaakt. Dat is een ook een systeem, maar een ander.
Amadea
12 jaar geleden
Tip voor degenen die te weinig correctie hebben aan de spellingscontrole van Goeie Vraag: knip en plak je tekstbijdrage eerst even in Word, dan kan je zowel de spelling als de grammatica beter nagekeken zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou adrem5, bedankt voor het illustratieve voorbeeld van hoe het niet moedt!

Het beste antwoord

Volgens mij is dat niet de bedoeling om in de extra toelichting te vragen spelfouten eruit te halen. De toelichting is bedoeld om de vraag te verduidelijken, niet om discussies te krijgen over de zinsbouw of spelling van de vraag zelf. Hiervoor kan je beter terecht op een forum over taal.

Het is die bedoeling dat je zelf zo duidelijk mogelijk een vraag stelt of een antwoord geeft. Als je van jezelf weet dat je vaak fouten maakt en je wilt dit liever verbeteren, dan zijn er al verschillende opties:

1. Typ je vraag of antwoord eerst in MS Word en laat de spelling controleren
2. Type de vraag of antwoord op Goede vraag en gebruik de ingebouwde spellingscontrole.
3. Gebruik een browser (bijvoorbeeld FireFox) die een ingebouwde spellingscontrole heeft.

Als je per ongeluk een spelfout maakt is het ook niet toegestaan dat anderen ongevraagd kritiek leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Is op een leerzame manier uitleggen waarom iets anders geschreven wordt ook kritiek leveren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op GV is het niet toegestaan omdat het al snel als kritiek wordt opgevat. Ik ben van mening dat als de vraag onduidelijk wordt deze gemeld moet worden. Als jij mij als collega op een leerzame manier zoiets uitlegt zou ik dat niet als kritiek zien, integendeel. Als je wilt zou je een PB kunnen sturen om dit uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongevraagde kritiek is wat anders dan een verbetering omdat het zo slordig staat. Maar ook dit is niet toegestaan.

Andere antwoorden (9)

Ik denk het wel, maar misschien wordt het wat onoverzichtelijk in de antwoorden. Misschien kunt u beter en aparte vraag stellen over grammatica/taalvragen
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet volgens de richtlijnen om kritiek op de spelling te geven.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat als je er om vraagt? Dat is toch iets anders?
Amadea
12 jaar geleden
Inderdaad, als de vraagsteller er zelf om vraagt dan mag je daar gewoon antwoord op geven!
Ritsuka
12 jaar geleden
Dan zou je specifiek een vraag over de spelling moeten stellen, niet als subvraag over een ander onderwerp
Rieneke1
12 jaar geleden
eens, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kritiek geven is iets anders dan antwoorden op een vraag. Ik heb laatst ook gereageerd op iemand die een vraag over een spellingskwestie stelde. In eerste instantie werd m'n reactie verwijderd, maar toen ik bezwaar aantekende, werd de reactie teruggeplaatst, omdat het geen kritiek was, maar gewoon antwoord op een gewone vraag.
Kijk even bij richtlijnen voor het stellen van vragen. Bij mij is kort geleden een antwoord verwijderd omdat ik een taalverbetering voorstelde aan een vraagsteller.
Het verwijderen kost je niet alleen punten, het geeft ook een zeer ontevreden gevoel.

Ik vind namelijk, dat het verbeteren van iemands taalgebruik ook leidt tot kennisvermeerdering! Maar ja, wie ben ik!

Je kunt de proef op de som nemen, ik geef je niet veel kans op een positieve reactie.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vindt het idd heul erg raar dat critiek op de spellingsfouten van andere nie mag ik snap egt niet hoe mensen dat irittant kunnen vinden..............
+!
Ivana
12 jaar geleden
....maar hier hebben we dagwerk aan! ;))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongevraagde kritiek is iets anders dan antwoorden op een spellingsvraag. Dat mag nl. wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Ivana, + om je minpunten te compenseren
Als jij een vraag stelt en jouw Nederlands is niet optimaal kan je vragen aan mensen dat als er een spelfout in zit om dat aan te geven omdat jij je wilt verbeteren in de taal. Daar is niets mis mee, ik zie dat gewoon om jezelf te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt mij ook.
In de richtlijnen van "Goeie Vraag" zie ik niets staan, wat erop wijst dat dit niet mag.
Het enige "minpunt" wat ik erbij kan bedenken, is dat er dan eigenlijk 2 vragen in 1 vraag staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marjolein: Dat is ook een beetje het probleem: Er staan dan twee vragen in een vraag. In een forum is dat geen probleem, maar GV is geen forum. Je kunt natuurlijk wel advies vragen over een taalvraag in de categorie Taal.
Je mag geen kitiek op de spelling geven van iemand maar als je deze vraag bijvoorbeeld stelt: is deze zin gua grammatica goed geschreven? Blablablablabla dan is het volgens mij wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus twee vragen in een?
Dit zou dan vallen onder: "wetenschap; taal".
Waarom zou 't niet kunnen of mogen?
Ook dat hoort m.i. bij de 'missie' van Goeie Vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nagolore, dan moet je al die dubbele vragen (met 2 onderwerpen) in de categorie Taal zetten? Dat rammelt en klinkt niet goed.
Om te voorkomen dat je dan steeds een dubbele vraag stelt, zou het een optie kunen zijn om in je profiel te zetten dat suggesties voor verbetering van de spelling e.d. welkom zijn.
Maar dan zou het voor de duidelijkheid beter zijn als dat ook automatisch bij de vragen van betrokkene zichtbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je dat vragen. Als het niet mag,zal het moderaille wel reageren en je dat mededelen.
Wat je ook kunt doen is het woord waarvan je niet zeker bent, even intikken op google.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Google zal daar niet al te veel bij van dienst zijn, want als het maar vaak genoeg fout gespeld is kent de zoekmachine het op die manier geschreven óók. De tekstverwerker Word helpt wél.
Ook al zou het zijn toegestaan vind ik het persoonlijk demotiveerend voor degene die het aangaat.
Niet ieder heeft de gave in huis om de nederlandse taal te beheersen.