Slechte antwoorden ontmoedigen?

Voordat ik mijn vers behaalde niveau 2 status in de strijd gooi ten einde GoeieVraag.nl naar mijn inzicht te verbeteren, ben ik toch wel benieuwd of hier een soort van consensus over is:

Wordt goeievraag.nl beter van mensen die antwoorden posten als "Volgens mij wel" of "eh... ik zou het aan m'n moeder vragen, die weet dat soort dingen" of "lijkt me sterk" of "kan je niet gewoon [iets heel anders]".

Ik stel me zo voor dat over een paar jaar iemand met google uitvindt dat zijn vraag ooit al gesteld is, en dan 30 van dat soort non-antwoorden moet doorploeteren om te moeten concluderen dat toen niemand het antwoord eigenlijk wist... Dat lijkt me erg zonde.

Anderzijds is het niet aan mij om een gezellig forum te disciplineren met mijn negatieve beoordelingen als het voor de meesten gewoon een gezellig groepgesprek is over onderwerpen die de vraagsteller aandraagt.

Erg benieuwd naar jullie mening.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk iemand die goed Nederlands schrijft en correct formuleert. Ik ga niet antwoorden, maar je tekst is een verademing om te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Ik stoor me ook mateloos aan deze non-antwoorden van mensen die alleen op extra punten uit zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag en mooie woonplaats ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet uit het oog verliezen dat er ook vragenstellers en beantwoorders zijn,die niet hoogopgeleid zijn of een superbe intelligentie hebben. En ook deze mensen willen graag mee spelen,want een speeletje is het in mijn opinie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de vraag, is het een spelletje waar mensen zo eens een gok doen naar een antwoord en daar punten van krijgen, of is het een tool om informatie te verzamelen. Ik neig zeker naar het laatste, maar jouw mening als was zeker een duimpje-omhoog waard geweest als je 'm als antwoord (in plaats van reactie) had geplaatst. (-: +1

Antwoorden (10)

Ik vind het belangrijker om een goed antwoord te geven op een goede/slechte vraag.
Soms is de vraag zo slecht/onduidelijk gesteld dat er geen zinnig antwoord op gegeven kan worden en dan vind ik het wel leuk om een humoristisch antwoord op te geven.

Het is over het algemeen niet het antwoord dat slecht is, maar het ligt 9/10 keer aan de gestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het gewoon over van die halve antwoorden van mensen die ofwel de vraag niet goed lezen alvorens zichzelf over te geven aan de drang van zich te laten horen, ofwel gewoon vinden dat wat ze te zeggen hebben altijd waardevol is, ook al weten ze eigenlijk niks van het onderwerp af... Ik zie 10 x zoveel slechte antwoorden als slechte vragen. Er zijn dan ook meer antwoorden dan vragen, maar dat neemt niet weg dat slechte antwoorden gewoon een verspilling van tijd en energie zijn. Leuke antwoorden daargelaten, die zijn natuurlijk leuk, maar eh... daar ging de vraag dus niet over. ;->
Moet je alleen de antwoorder aankijken en niet de vraagsteller... It takes two to tango...
Als er vragen gesteld worden die authentiek zijn, die open zijn, die werkelijk een antwoord verlangen, dan antwoord ik zo goed ik kan... En zo volledig mogelijk...

Voel ik echter iets anders, dan komt er in mij wat anders, dan ga ik anders antwoorden, dan kijk ik naar een gat in de vraag en antwoord in dat gat... Altijd met humor, altijd met respect, altijd eerlijk, maar wel met humor... Humor staat bij mij altijd bovenaan... En als die humor niet gezien wordt of verdraaid dan doet dat pijn, vooral als het door de moderatie als niet te zake afdoende of beledigend gezien wordt...

Maar elke volgens mijn gevoel eerlijke gestelde vraag, wordt door mij zo volledig mogelijk beantwoord... Zo ook met deze vraag, ik heb nu geen gat gevonden, en maak geen humor, nee ik ga werkelijk en diep op de vraag in... Als je dat niet merkt, dan doe ik iets niet goed...

Maar het is interactie en it takes two to tango...

Toegevoegd na 27 minuten:
Wat denk je dat Gv doet... Ze doen die ontmoedigingen al... Waarom denk je dat ze een team hebben van 14 moderatoren die dag en nacht moeten werken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wat een waardevol antwoord wederom Xinix..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zeker voorstander van humor. Alleen niet iedere vraag is in mijn ogen een excuus om je stem te laten horen. En ook jij bent niet vrij van zonden: Hoe start je een (oude) brommer?
Xinix: - Een oude brommer start je net zo als een nieuwe brommer…
En na een korte reactie nog terug komen met: Zoek een handleiding. Je bent rethorisch sterk genoeg om er vaak mee weg te komen, maar een echt antwoord op de vraag ontbreekt wel eens. Hier ook, ondanks dat deze vraag me toch wel best duidelijk leek. Een respectvol edoch naar beneden wijzend duimpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@burt... je hebt gelijk, ik doe dat ook wel eens... en fijn dat je dat zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Wel eens' is wel een beetje een understatement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Burt, zoals ik het lees was het een open vraag en het antwoord van XiniX was in dit geval ook open en het had best wel het beste antwoord kunnen zijn.
Als de vraag letterlijk op deze manier op GV staat dan zou ik ook ongeveer met zo'n antwoord kunnen komen. Verder een + voor XiniX voor zijn duidelijke antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, wat ben je serieus, ben ik helemaal niet gewend van je.
Wat een goed of een slecht antwoord is, is natuurlijk subjectief. Bovendien zijn sommige onzinantwoorden soms zo gevat, dat de site er in zijn geheel leuker op wordt. Lekker laten staan, zou ik zeggen, en GV'ers die veelvuldig de boel verkloten waarschuwen of zelfs bannen. Heeft deze site een moderator eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er heel erg vanaf waar je naar refereert. Als ik bv deze vraag lees 'Zijn er bewezen effecten van stress op een lichaamsdeel' dan is het antwoord op die vraag 'ja'. Dat is een correct & volledig antwoord op de vraag. Sommigen hier redeneren: Dat is geen antwoord. Mijn reactie: Als de persoon wil weten WELKE effecten er zijn, dan moeten za dat vragen. Misschien is deze persoon gewoon in discussie met zijn/haar partner en willen ze een discussie punt bevestigd hebben.

Verder zijn er allerlei vragen waar geen eenduidig antwoord op is. BV. 'Daalt de waarde van mijn woning als de buren het gras niet maaien'. Daar zou ik op kunnen antwoorden: Lijkt me sterk.

Andere vragen stellen duidelijk een vraag die meer dan een ja of nee zoeken. Die vragen beginnen met 'Hoe, Waarom, Wat, ...

Ik denk dat het geven van korte antwoorden ertoe bijdraagt dat de vraag correct gesteld wordt. Want laten we eerlijk zijn: Een antwoord kan alleen goed & specifiek gegeven worden als de vraag juist gesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw vraag is 'slechte antwoorden ontmoedigen?'
jouw toelichting is 'Erg benieuwd naar jullie mening'.

Wees dus niet verbaasd dat ik als volgt antwoord:

Ja, slechte antwoorden moeten worden ontmoedigd.
Daar ben ik het mee eens.

En dan zou ik al klaar zijn met mijn antwoord, helemaal correct en helemaal compleet. Maar zit je daar op te wachten? denk het niet.

Er zijn moderatoren die hier hun best doen, soms wordt er naar mening van menigeen te veel weggehaald, soms blijft er te veel staan. Maar in grote lijnen kan je stellen dat de aanwezigheid van de moderatoren alleen al voldoende is om een heleboel onzin te voorkomen. En het meeste wat alsnog geplaatst wordt, wordt weggehaald. En wat er dan nog overblijft is meestal 'relevante humor'.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nee, toch. Ik ben gewoon echt benieuwd of jullie zeggen: "ach kom op, laat ze (of ons ;-> ) lekker mee lullen, vinden ze/we gezellig" of "die non-antwoorden verzieken de informatie dichtheid, als je punten wil, lees je dan in en doe eens wat beter je best op je antwoorden, anders kan je van mij een minnetje verwachten". Dat was mijn vraag, dus je eerste antwoord was prima. Plusje.
Dat doorploeteren, zoals je stelt wordt voorkomen , door "beste antwoord" kiezen. De rest hoef je niet te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak kan het handig zijn om de vraag wel door te ploeteren doordat het beste antwoord alleen voor de vraagsteller "als beste antwoord" zo wordt gezien.
Het beste antwoord hoeft hiermee niet altijd te kloppen en dan zal een test/feiten het tegendeel kunnen bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kiswum, dat klopt
Ik vind het niveau van het forum afglijden van een met slimme vragen, leuke weetjes, en goede verwijzingen naar eentje met borreltafelpraat ("lijkt mij wel", "volgens mij").
Als een antwoord niet feitelijk is maar een subjectieve reactie bevat, zou het moeten worden omgezet naar een reactie, en het punt dat ermee verdiend is weer teruggenomen.
Maar ja, "tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren..." (Bloem).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom hier om vermaakt te worden, en geen oordeel te velen over gestelde vragen en/ of antwoorden. Wat jij slecht noemt kan wel is juist zijn.

MISSCHIEN zou GV zich kunnen verbeteren door "domme" bezoekers te weren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, er zijn veel slechte antwoorden. De meeste juiste antwoorden zijn wel via Google te vinden.

Ik vind GV ook meer een site om verschillende meningen te horen en daar zelf uit te halen wat je waardevol vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste poll-achtige vragen geven een duidelijk beeld van GV.nl. Die komen vaak het beste uit de verf, zeker tegenover de feiten-vragen. De ik-ben-op-zoek-naar-een-goed-idee vragen zijn ook vaak leuk, overigens.
Soms lokt de vraagstelling gewoon een ironisch antwoord uit.. Kan ik ook niks aan doen. De verleiding is gewoon te groot.