wat is de kunst om een goede vraag te stellen?

waneer is een vraag voor een ieder interesant genoeg om hem te beantwoorden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een goede vraag is een vraag die :
- Grammaticaal en taalkundig correct gesteld is, en geen ruimte laat voor interpretatie
- In de toelichting ook echt een toelichting / uitleg bevat en niet nog 25 vragen of een heel andere vraag
- Niet een eensluidend antwoord heeft dat met één zoekterm te googelen is
- Prikkelt tot antwoorden omdat er verschillende invalshoeken of benaderingen denkbaar zijn en er geen volledige consensus over is
- Niet al heel recent gesteld is, of een is uit een lange reeks vrijwel gelijkluidende vragen
- Geen (foute) veronderstelling of bewering bevat die de vraag bewust of ongebwust moet sturen
- Een beroep doet op het denkvermogen van de potentiele beantwoorders
- niet alleen maar beantwoord kan worden met voor iedereen een verschillende ' mening' die een kwestie is van uitsluitend smaak (muziek, voetbalclub, kleur, goede voornemens, favoriete zanger etc) - de zogenaamde chatvragen dus.

Elke vraag die aan 4 of 5 van de zeven punten voldoet, is geschikt voor GV. Sommige punten (chatvragen) tellen daarbij beduidend zwaarder dan andere (spelling). Per vraag beoordeeel je een beetje of het allemaal kan of niet kan. Ik ben blij dat ik geen mod ben hier......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

als de vraag inhoudelijk goed beschreven is wat ,wie ,hoe enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede vraag begint met een goede spelling, hoofdletters aan het begin van de zinnen en interpunctie.
En dat is nog maar het begin.
AWM
14 jaar geleden
Dat is een vraag over een onderwerp,dat je zelf bezighoudt. Maar er zijn toch altijd mensen op GV die die vraag niet interessant vindt en er dus geen antwoord op geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag is nooit voor iedereen interessant...
Dat is onmogelijk omdat niet iedereen hetzelfde interessant vind.
Deze vraag vind ik juist helemaal niet interessant, wel vreselijk irritant.
En daar antwoord ik heel graag op...irritante vragen zijn heerlijk mmmmjammieee..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou gelijk de
Bron meegeven
http://m.goeievraag.nl/vraag/19680

Toegevoegd na 55 seconden:
(zal)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Firstredrose;

Een vraag is waarschijnlijk nooit zó interessant dat echt iedereen hem wil beantwoorden. En dat is maar goed ook. Of een vraag goed is of niet zal dan ook door mensen steeds anders beoordeeld worden. Maar het gaat er hier toch niet om een 'zo goed mogelijke vraag' te stellen? Stel gewoon een vraag over wat je weten wilt en waar je op een andere manier geen bevredigend antwoord op krijgt en vermaak je met de slimme, rare, voorspelbare, verrassende, lieve, domme of grappige antwoorden die je erop krijgt. Soms word je er zelfs nog iets wijzer van ook....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een heel goede poging...

Dus je vraag is zelfverwijzend en dus waar...

En het is laagdrempelig en iedereen kan hier een eigen bijdrage aan geven...

Dus dit is een heel goede vraag...

Stijl en spelling is ook juist en vraagteken erachter ook...

Helemaal top...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Shanti bravo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt +1
Een goeie vraag is een vraag waar je zelf graag antwoord op wil hebben. Daarom zijn serieuze vragen dus altijd goede vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een interessante vraag is een vraag waarbij de vrager interesse opwekt bij de antwoorder...
dus met een onderwerp dat mensen boeit.
en hoe je goede vragen bedenkt? ja dat zal de één makkelijker af gaan dan de ander, maar dat is gewoon een kwestie van bijv. iets zien onderweg, je dan daarbij iets afvragen en dan denken: hé dat kan ik op GV vragen...