Ik heb een paspoort ingeleverd voor een id kaart. Nu is mijn id kaart kwijt. Mag ik met een rijbewijs een paspoort aanvragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
Waarom heb je je paspoort ingeleverd voor een ID? Je mag toch beide naast elkaar bezitten?
Als je ID kaart kwijt is, zal je aangifte moeten doen bij de politie. Daarmee kan je bij de gemeente een nieuwe aanvragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paspoort was toen verlopen. Id was goedkoper en handiger voor mij. Dus ik kom er niet onderuit om aangifte te doen (balen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, daar kom je niet onderuit. Je bent verplicht om aangifte te doen als je je ID kwijt bent. Die verplichting staat in de Nederlandse wet. Met die aangifte kun je een nieuw document aanvragen. Of je een nieuwe ID kaart of paspoort neemt mag je zelf weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad moest aangifte doen! Zij moest per se mijn id zien.

Het beste antwoord

Je heb een aangifte van verlies of diefstal nodig..... Rijbewijs is ondergeschikt....immers heeft niet iedereen die dit kan overkomen een rijbewijs.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt thx

Andere antwoorden (1)

In Nederland is je rijbewijs geldig als identificatiemiddel. Met je rijbewijs kun je dus een nieuw paspoort aanvragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Je krijgt al die minnen omdat je helemaal geen legitimatie nodig hebt om een ID of Paspoort aan te vragen. Deze kan je altijd aanvragen. Echter, als je al een ID kaart of paspoort had en deze is verlopen of zoek dan moet je verplicht aangifte doen van vermissing anders kan je geen nieuwe aanvragen.