Hoe kies ik een HBO studie die bij me past?

Voor 1 mei a.s. moet ik mij inschrijven voor een opleiding. Op mijn (middelbare) school wordt amper hulp verleend en ik kom er, naast de richting, niet achter wat ik nou echt wil. Ik ben bij vele open dagen geweest en heb gezocht op verschillende sites van hoge scholen. Is er iemand met goede tips voor het maken van een studie keuze? Of hoe ben jij er achter gekomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je moet eerst uitzoeken wat bij je past, op deze site vindt je een test voor welke school, maar ook welk beroep bij je past. Ook vind je er tips over solliciteren als je eenmaal een vak hebt geleerd:
http://www.carrieretijger.nl/
Kom je er dan nog niet uit, dan is het een optie een professionele beroepentest te doen, dit is niet gratis. Ik heb hier zelf ook geen ervaring mee, omdat ik al vrij jong wist wat ik wilde gaan doen. Op latere leeftijd wel zo'n test gedaan, omdat ik een beperking heb gekregen en mijn oude beroep niet meer uit kon voeren, dit is gedaan bij een speciaal centrum dat revalidatie en scholing verzorgd voor mensen met mijn beperking. Hier heb je een voorbeeld van een commerciële beroepentest en/of scholingstest:
http://www.beroepentest.nl/
Bij mij (niet hier dus) kwamen er verassende beroepen naar voren.