Is het vermelden van een bron allen maar voor doorverwijzing, of ook een kwestie van fatsoen en helderheid (andermans veren)?

Als je een antwoord kopiëert, vermeldt je dan alleen de bron voor verder onderzoek, of doe je dat ook uit overwegingen van fatsoen en/of helderheid omtrent auteurschap?

rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop toch echt, dat GV ook bedoeld is, om goede bronnen door te geven.

Het beste antwoord

Fatsoen is mijn eerste overweging.

Het besef dat ik door de bron niet te vermelden de auteurswet overtreed (ja, óók bij van internet geplukte teksten!) mijn tweede.

En de derde dat de bronvermelding mijn onderzoek controleerbaar maakt en verder onderzoek zo gemakkelijker is.

Met deze drie overwegingen zou het eerlijk gezegd gewoon niet bij me opkomen om mijn bron niet te vermelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Dit verwoordt ook ruwweg mijn mening hierover.

Andere antwoorden (8)

Een bron vermelden kan je doen om je geloofwaardigheid te vergroten. Ook is het een vorm van het naleven van de wet op de auteursrechten (indien je copy-paste toepast natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Voor de auteursrechten maakt het niet echt uit of je het antwoord gewoon overtyped.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rose, als je uitgaat van de mogelijkheid om een antwoord over te nemen van een bron met gebruikmaking van citaatrecht dan ben je verplicht eveneens een duidelijke bronvermelding te plaatsen.
rose
14 jaar geleden
Ja, mlodewijk, ik bedoelde te wijzen op het feit dat de toevoeging "indien je copy-paste toepast" de zaak onnodig beperkt. Ik wilde er juist op wijzen dat je bij gebruikmaking van andermans tekst altijd je bron moet vermelden.
Als je het doet voorekomen of iets uit je eigen koker komt,terwijl he het gegoogled hebt vind ik zeer onfatsoenlijk.
Dus ik vind dar beide overwegingen op moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
We zijn het een keer niet eens. Zelfs als je het antwoord uit je hoofd geeft, heb je dat vaak bij een bepaalde bron gelezen. Als je die bron niet noemt dan is daar niets onfatsoenlijks aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@AM: Dan is er nog een verschil tussen vrije interpretatie van waaruit je je kennis hebt verworven. (de ISBN nummers van mijn schoolboeken alsmede andere opgedane kennis heb ik nooit onthouden) Of klakkeloos copy-paste teopassen. Dat zie je regelmatig. MK+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@A'man ik doelde hiermme op het opzoeken bij welke bron dan ook,direct nadat de vraag is gesteld.
Natuurlijk is er altijd een bron,je wordt tenslotte niet wijs geboren.
Verder ga ik helemaal met Tegenxinnig mee.
Je stelt deze vraag n.a.v. mijn antwoord over de lijstverbindingen. Dit is mijn mening: Het noemen van bron heeft alleen meerwaarde als het om een controversieel onderwerp gaat, waar lezers dan kunnen checken of dat echt zo geschreven is. Waarmee het antwoord nog niet persé juist hoeft te zijn, want vele bronnen zijn onbetrouwbaar. Het noemen van bronnen is een zwaar overschat aspect van Goeievraag.nl, omdat mensen daar legitimatie in weten vinden van feiten die veelal niet juist zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Aanvulling:
Bovendien is de informatie waarnaar verwezen wordt veelal ook overgenomen van andere bronnen, waarmee nog steeds niet naar de oorspronkelijke auteur verwezen wordt.
AWM
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Ik dacht, kom, laat ik de rest eens vragen wat ze er van vinden.
AWM
14 jaar geleden
Nix mis mee, altijd een onderwerp dat leeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rose: Goeie vraag +1 En voel je niet bezwaard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje provocatie ie wel leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1, voor het gewijs onder andermans antwoorden.
AWM
14 jaar geleden
Gewijs? Met die duimpjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, meer met op en aanmerkingen op antwoorden, terwijl jezelf op zo'n armoedige manier bezig ben.
AWM
14 jaar geleden
Dank je voor het compliment.
In principe vermeld ik altijd een bron bij mijn antwoorden, zeker wanneer deze letterlijk gekopieerd zijn of als ik dingen die ik gevonden heb in andere woorden overzet. Wanneer je dit niet doet, is dit namelijk plagiaat. Bovendien vind ik het wel zo netjes om te laten zien waar ik iets gevonden heb. Dingen kopiëren en er vervolgens geen bron bij zetten is ook niet echt geloofwaardig.
Alleen als ik iets uit mijn eigen ervaring of kennis beantwoord, noem ik geen bron (soms probeer ik wel een goede bron erbij te zoeken, zodat degene verder kan lezen over het onderwerp).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bronvermelding geef ik als ik denk dat iemand op die site er nog wat meer over kan lezen. Maar ik geef hem ook vaak om te laten zien dat ik ook niet alles weet zonder te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het geven van een antwoord probeer ik éérst uit eigen bron te putten. Vaak zijn dat vragen die mijn interesse hebben danwel opwekken. Techniek zoals auto's en electronica hebben mijn voorkeur. Soms zoek ik dan aanvullende informatie omdat het MIJ ook interesseert.
Maar om op voorhand een vraag op Google op te zoeken/ uit te pluizen om te kunnen antwoorden voor dat puntje? Dan is het m.i. wel zo netjes om daar een bronvermelding bij te zetten. Ook om je antwoord te onderbouwen kun je de bron vermelden. Uiteindelijk heeft 'de bron' bijgedragen aan het geven van een antwoord. Eer wie eer toekomt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een reden van fatsoen en deel van auteursrechten. Van mij is al eens wat exact gekopieerd. zonder overleg krijgt de persoon echt wel een telefoontje.

afgelopen week was het bijvoorbeeld zo dat een tilburgs theater een naam die ik een jaar geleden bedacht had en domein geregistreerd had voor een evenement ze exact gekopieerd hadden voor een soortgelijk concept. ik kreeg het door via mijn google reader en gelijk een telefoontje erachteraan gezet. het theater had namelijk geen overleg gedaan of contact opgenomen met mij. dus heb verzocht een andere naam te kiezen. dat hebben ze eigenlijk direct gedaan (binnen een uur na bellen). Als ze bv. overlegt hadden, dan was het al anders geweest. ik vond deze kwestie dan ook zeker iets van slecht fatsoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
puur een kwestie van niet met andermans te pronken