gezocht toneelstuk voor leerkracht die met pensioen gaat

Beste Lezer,

Ik ben op zoek naar een toneelstuk op te voeren door kinderen voor hun leerkracht die dit jaar met pensioen gaat.
Of iemand die mij een stukje op weg wil helpen om eens tuk te schrijven.

met vriendelijke groet,

Monique

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Neem als voorbeeld: Waiting for Godot... van Samuel Beckett...

En dan noem je het "Wachten op Pensioen" en bedenk variaties op het thema...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken een stripverhaal dat misschien te vertalen is voor een docent: het heet Vlak voor het geluk, en gaat over iemand die paranoide word nadat die een enorm bedrag heeft gewonnen bij de loterij. We komen niet te weten hoeveel het is en of hij het gaat incasseren, er is een vrouw in het spel die hem het geld afhandig wil maken en een ex-vriendin, vrienden, familie, een geheimzinnige man waar hij van alles onterecht van vermoed, een oppas, een psychologe van de loterij -> het is spannend. Je kunt met dit basisidee heel wat moois schrijven, en het vertalen naar iemand die pensioen gaat ontvangen.

Echt leuke vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de dingen waar je op zo'n moment rekening mee wilt houden is dat alle kinderen kunnen participeren. Om dat te realiseren heb ik wel eens bij een dergelijke gelegenheid het toneelstuk niet 'life' maar via een poppenkast laten spelen, zodat alle kinderen - ook de verlegen kids - als kijkerspubliek mede een rol konden vervullen.
Ik heb ook wel wat ideeetjes voor verdere invulling, maar dat is sterk afhankelijk van o.a. de historie van de vertrekkende leerkracht en de leeftijd van de kinderen.
Dus als je wat gegevens daarover hebt ... ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het boek 'Kinderen verleiden tot toneelspel: van verhaal tot voorstelling' van de schrijver Marthe Jongbloed een idee.
In het eerste deel wordt besproken hoe een verhaal stap voor stap met de kinderen omgebouwd kan worden tot toneelstuk, en hoe de benodigde vaardigheden al werkende op speelse wijze kunnen worden aangeleerd. Het tweede deel omvat 9 concreet uitgewerkte spelen naar een thema. Een van de thema's is afscheid juf/meester. Het verhaal gaat over een juf/meester die eigenlijk niet gemist kan worden.

Het boek is te leen of aan te vragen in de bibliotheek.
Zie ook onderstaande link, klik aan de rechterkant op 'boek' voor bovenstaande titel.

(td)