Waarom sluiten zo weinig mensen hun vraag netjes af ?

Je stelt een vraag, anderen doen hun best je vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Het miste wat je dan kan doen is netjes even je vraag afsluiten door het beste antwoord te kiezen.

Toch gebeurt dat maar in een klein deel van de gevallen. Waarom ? En vooral wat er tegen te doen ?

Toegevoegd na 34 minuten:
Zou b.v. een 'handtekening' aan het einde van een vraag helpen ?

B.v.:

"Een beste antwoord (hoef niet de mijne te zijn) wordt altijd gewaardeerd !"

Toegevoegd na 1 dag:
De antwoorden overziend kom ik tot de conclusie dat er voornamelijk 2 redenen zijn:
1) de eendagsvliegen die snel een vraag stellen en vervolgens de GV-site verder niet zoveel interesseert.
2) de app-gebruikers die simpelweg geen mogelijkheid hebben om een 'beste antwoord' te kiezen.

Dat laatste vindt ik persoonlijk een echte misser van de app-bouwers aangezien het netjes sluiten van een vraag, en de punten die ermee gemoeid gaan (3 punten voor de vragensteller en 10 voor het beste antwoord) zo'n belangrijk onderdeel van het beloningssysteem op GV zijn.

Immers het aantal punten is een soort competitie die GV volgens eigen zeggen aanmoedigt om zo een hechte community te vormen.

Bij deze daarom een oproep aan GV om de app te verbeteren !!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahah al vaker gesteld die vraag kijk eens in de geschiedenis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik gedaan ! Daar kwam niet veel naar boven :-S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;) ja ik irriteer me er ook aan maar wat doe je eraan.

Het beste antwoord

Als ze de app aanpassen wil ik best een beste antwoord kiezen en mijn vraag sluiten. Ik gebruik GV eigenlijk alleen (of in ieder geval 9 van de 10 keer) op mijn telefoon. Zelden dat ik via de pc kijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken de app niet (heb geen iPhone) Begrijp ik het goed dat je via de app géén beste antwoord kan kiezen ? Dat zou wel een misser zijn, ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan wel via de mobiele site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via de Iphone app kan je inderdaad geen vraag sluiten of beste antwoord geven. Ook kan je je reacties niet terug vinden, alleen je antwoorden. De mobiele site? Hmm, ik vind de app toch makkelijker werken. Ik gebruik vaker de app van een website die ik vaak bezoek, dan via mijn telefoon heel onhandig op internet te gaan surfen, dan is de app toch net iets sneller ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al hebben ook de andere antwoorden stukjes die in dit antwoord juist ontbreken, toch denk ik denk dat deze opmerking het meest een vinger op een hele zere plek legt. Het legt een probleem bloot dat (eenvoudig ?) oplosbaar is door de bouwers van de app. Vandaar dat ik dit antwoord heb verkozen tot het beste antwoord.

Andere antwoorden (8)

het gebeurd bijna niet omdat het te veel onzinnige moete kost. de vraag wordt toch vanzelf gesloten dus dan doen de meeste mensen niks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben hier nog maar pas lid geworden, maar ik merk wel dat er zoveel vragen in korte tijd voorbij komen. Je moet behoorlijk alert zijn om het te kunnen blijven volgen.
Ik denk ook dat het aan de mensen zelf ligt, men neemt de moeite niet of vergeten misschien zelfs dat ze een vraag gesteld hebben.
Als het je erg irriteert kan je denken aan het sturen van PM aan de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit de vragen altijd wel zelf, maar kies lang niet altijd een beste antwoord omdat ik soms gewoon niet weet welk antwoord het beste is.
Als een antwoord me ook daadwerkelijk heeft geholpen geef ik ook de beloning die er bij hoort.
maar de andere vragen doe ik niet en dat is echt niet uit onbeschoftheid!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bewuste keuze zoals jij hem maakt is in geen geval onbeschoft !
Maar 80-90% wordt afgesloten zonder beste antwoord. Zouden dat allemaal zulke bewuste keuzes zijn als welke jij zo af-en-toe maakt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan ik dus niet voor een ander bepalen. Maar ik wou even laten weten dat dit ook een reden kan zijn.
Ik zelf zou het soms wel leuk vinden als mensen ook na hun probleem/ vraag er neer zouden zetten hoe het is afgelopen maar jha dan krijgen we weer een andere
site;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Maar ik wou even laten weten dat dit ook een reden kan zijn." Waarvoor dank !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms zetten mensen dan als aanvulling op hun vraag neer 'Ik kan geen beste antwoord kiezen' (eventueel met een bedankje aan de antwoordgevers). Dan is in elk geval duidelijk dat je zelf de vraag gesloten hebt en naar de antwoorden hebt gekeken. Anders kunnen antwoordgevers het gevoel krijgen dat ze een beetje voor niets antwoorden zitten te schrijven en denken: als X een vraag stelt, doe ik daar geen moeite voor, die reageert toch nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed idee, zal ik doen!
Het zou ook kunnen dat de vraagsteller niet echt tevreden is met de gegeven antwoorden.

Maar even vaak is het volgens mij omdat vele vraagstellers gehaast zijn om elders te reageren om punten te sprokkelen ;-)

Soms zijn mensen nieuw en hebben ze er geen erg in om het te doen.

Indien het jou ergert kan je inderdaad een persoonlijk bericht sturen en dan kan de vraagsteller vooralsnog iemand uitkiezen.

Ik heb slechts eenmaal een vraag gesteld en daar kwam slechts één antwoord op. Ik werd me denk ik pas een jaar later bewust dat ik dat antwoord nooit beloond heb door het als beste antwoord aan te vinken. Ik heb het met veel vertraging toch gedaan.
Het is dus niet omdat de vraag gesloten is dat je geen waarden meer kan toekennen. Ik kreeg reeds meerdere malen een punt toegekend voor aan antwoord op een vraag die reeds lang gesloten was.

Dus schrijven maar naar al die vraagstellers waarop jij hebt geantwoord, je weet nooit hoeveel punten dat nog oplevert ;-)

Anyway... HAve Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Maar even vaak is het volgens mij omdat vele vraagstellers gehaast zijn om elders te reageren om punten te sprokkelen ;-' Dat is onzin want je krijgt drie punten als je je vraag netjes afsluit! Dat kost minder tijd dan een vraag te beantwoorden en ja ik heb je smiley wel gezien maar ik wilde dit even duidelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo is het maar net... Pelle
Ik doe vrij weinig aan beste antwoorden toekennen, dit doe ik echter vaak omdat er geen duidelijk beste antwoord bij lijkt te zitten of omdat voor wat betreft ik op dat moment weet de antwoorden die er staan niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je niet dat de mensen die de moeite nemen om jouw vraag zo goed mogelijk te beantwoorden het verdienen dat je kijkt welk antwoord het beste was, ondanks dat het wellicht niet perfect is wat je graag had willen zien ? Wat zou jou over halen om wél een antwoord te kiezen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat stukje tekst ligt een aanname besloten die niet op waarheid berust. Ik stel nu eenmaal wel eens vragen waar gewoon geen of slechts zeer beperkt een antwoord op komt waarmee ik niet altijd verder kom. Dan kan ik wel een beste antwoord kiezen, maar wat heeft het voor toegevoegde waarde?
doe het eigenlijk altijd. Vind het belangrijk dat mensen gemotiveerd blijven om op elkaar te reageren dus mede daarom. Daarnaast vind het ook een respect betuiging naar de beantwoorders toe dat ik de moeite neem om antwoorden op waarde te schatten
11 jaar geleden
Omdat dat via de app niet kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel vragenstellers (natuurlijk niet iedereen) zitten wel eens met een vraagje en komen zodoende bij Goeievraag terecht nadat ze op Google wat geprobeerd hebben. Ze openen een account, stellen hun vraag, kijken naar het antwoord en komen daarna niet meer terug op Goeievraag. Ze weten waarschijnlijk ook niet dat er de mogelijkheid is om een vraag te kunnen sluiten met een "beste antwoord". Mij valt vaak op dat het hier gaat om vraagstellers met minder dan 15 punten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies deze groep en dan ook nog specifiek de appgebruikers zijn de grootste groep vragenstellers die niet sluiten!